Lerend Netwerk op bezoek bij Erasmus Hogeschool Rotterdam

Lerend Netwerk op bezoek bij Erasmus Hogeschool Rotterdam

Nieuws |

Op 13 mei ging een delegatie van ons lerend netwerk op bezoek bij de Erasmus School of Health Policy & Management. Daar is recent een leerstoel opgericht rond Narratief Verantwoorden, een alternatieve manier van toezicht houden. We wisselden onderzoeksresultaten en praktijken uit tussen onze voorzieningen, verschillende Rotterdamse onderzoekers en medewerkers van de Stichting Presentie.

 

Dr. Marjolijn Heerings

Marjolijn Heerings (ESHPM) presenteerde recent onderzoek rond de realist-evaluation. Die is bijzonder geschikt om complexe processen (zoals het kwaliteitsbeleid van een psychiatrische voorziening) te evalueren op een onderbouwde manier. Daarbij is er aandacht voor onderliggende mechanismes die verklaren wat maakt dat het ene wel werkt en het andere niet.

 

Dr. Hester Van Bovenkamp

Hester Van Bovenkamp (ESHPM) bracht een samenvatting van eigen onderzoek naar Narratief Verantwoorden. De Rotterdamse onderzoekers experimenteren samen met de Nederlandse inspectie met een nieuwe vorm van doorlichting. Daarbij neemt de inspectie de rol op om bepaalde aannames van medewerkers in de voorziening ter discussie te stellen en om reflectie te stimuleren. Vandaag is inspectie – net als bij ons – voornamelijk gefocust op het nagaan of de regels worden toegepast. We volgen de ontwikkelingen in Nederland met veel interesse en zijn blij te horen dat ook onze Vlaamse inspectiedienst dat doet.

 

Guus Timmerman en Jan den Bakker

Guus Timmerman en Jan den Bakker (stichting Presentie) staan ver in het gebruik van Narratieve methodiek om kwaliteit zichtbaar en bespreekbaar te maken. Dat doen ze zowel binnen teams, organisaties als in gesprek met de inspectie. De methodiek houdt in dat patiënten of hulpverleners een eigen verhaal vertellen over kwaliteit van zorg. Dit verhaal wordt voorgelegd aan een team, die daarover reflecteren en dan verrijken met eigen ervaringen. Dit gaan zij dan vertellen aan directie om verder te spreken over ‘wat zegt dit over ons?’. Een boeiende aanpak die aansluit bij een aantal van onze eigen ideeën en we met plezier ook gaan toepassen.